Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio

Ar islame nėra dvasininkų luomo?



Neretai teigiama, jog islamo šalyse nėra dvasininkų. Islame “žmogus gyvena Dievo akivaizdoje, todėl jam nereikia jokio tarpininkaujančio dvasininkų luomo”, pasak vokiečių islamologės Annemarie Schimmel (Vilnius 2001, 27).

Tačiau čia galima skirti kelis aspektus – teologinį, socialinį bei politinį. Dviejų lenkų autorių teigimu, islame nėra šventikų – tikinčiųjų ir Dievo tarpininkų – teologine prasme, bet kitaip yra sociologine ir politine prasme. Profesinė religinė hierarchija su pripažintomis funkcijomis ir sankcijomis kaip institucinė struktūra pirmąkart islamo istorijoje atsiradusi turkų osmanų valstybėje, ji religines institucijas suformavusi ir įtvirtinusi, suteikusi joms tikėjimo ir teisės sargų funkcijas (Grodzicki, Szczepański 1972, 28-29).


Komentarai

  1. Anonimiškas2012-07-08 15:18

    Dėl to, ar islame nėra tarpininkų, labai ginčytinas klausimas. Teoriškai kiekvienas musulmonas galėtų atlikti savo idžtihadą, bet praktiškai tai neįmanoma, ir praktikoje 99,99 proc. musulmonų vadovaujasi kokio nors gyvo ar mirusiojo islamo teisės žinovo fatvomis. Šiitai - tik gyvenančio žinovo fatvomis, sunnitai gali vadovautis ir jau mirusių šeichų, pvz. Abu Hanifos idžtihadais. Net ir salafistai la-madhhabi(nepripažįstantys madhhabų) vadovaujasi Ibn Taimiyos idžtihadu. Praktiškai kreipiamasi į muftijų, t.y. į žmogų kvalifikuotą duoti fatvas.

    Tiek apie Zahir(išorinę religijos pusę). Kas dėl vidinės, metafizinės religijos pusės(batin), šiitai 12-kininkai tarpininku pripažintų tik Paslėptąjį Imamą(as), bet ne žmogiškąjį autoritetą, dėl to jų požiūris į sufijų tarikatus ir šeichus - negatyvus, nors į patį sufizmą(3irfaan) - gan palankus. Sunnitai metafiziniais tarpininkais laiko sufijų šeichus(awliya - gyvenančius ir mirusius), nors ir ne visi sunnitai, ir antra vertus, šeichų tarpininkavimas yra nelaikomas privalomu(nors ir labai pageidaujamu). Kai kurios sunnitų islamo kryptys tokį tarpininkavimą atmeta. Visos sunizmo kryptys daugiau mažiau pripažįsta Pranašo(saws) tarpinikavimą, bet metafiziškai orientuotos sunnizmo pakraipos(barelvi) jį labai sureikšmina.

    Būtent sufijų šeichų tarpininkavimas yra panašiausias į katalikų kunigų - juk įšventintiems sufijų šeichams priskirama galia atlikti tam tikrus misterinius veiksmus, perteikti tikintiesiems iš Dievo gaunamą malonę(baraka). Tuo tarpu kreipimasis į mirusius šeichus yra analogiškas katalikų krepimąsi į šventuosius dėl užtarimo.

    AtsakytiPanaikinti

Rašyti komentarą

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Erazmas Roterdamietis - literatas, vertėjas, teologas

Ėmęs studijuoti Paryžiaus universitete, Erazmas Roterdamietis (1469-1536) atsisakė sumanymo tapti teologijos daktaru - scholastiniai ginčai jam pasirodė nuobodūs. Jis pasirinko poeto, literato kelią.  Erasmus. buzzle.com  Tik vėliau lankantis Anglijoje Džonas Koletas (John Colet) jį, galima sakyti, sugrąžino prie teologijos. Po kartais tiesiog šmaikščių ginčų teologijos klausimais Erazmas pajuto jos trauką. Gal net ne tiek jį traukė pati teologija, kiek troškimas kompetentingai, su tikru išmanymu svarstyti ir komentuoti  Bibliją, tiksliau, jos mažesniąją dalį - Naująjį Testamentą - originalo kalba. Tad jis nutarė išmokti graikų kalbą, kad galėtų gilintis į šventraščio originalą, o ne vien į lotyniškąjį vertimą - vadinamąją Vulgatą. Blaiviai pasvėręs realias galimybes, hebrajų kalbos ir Senojo Testamento jis nutarė nesiimti.    Ėmęsis komentuoti Naująjį Testamentą, vėliau Erazmas panoro pataisyti seną lotynišką vertimą ir tada iš naujo išvertė NT iš