Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio

Kas laimės šitąkart prezidento rinkimus?


Irane apie pora mėnesių beliko prezidentauti Mahmudui Ahmadinežadui. Praėjo dvi kadencijos, aštuoneri metai. Jau rytoj, birželio 14-ąją (pagal Irano kalendorių - chordado 24-ąją) renkamas būsimasis naujas prezidentas. Tai vienuoliktieji prezidento rinkimai Irano Islamo Respublikoje. 

Kandidatų atranka vyksta bene trim etapais. Pirmiausia užsiregistruoja visi norintys kandidatuoti į vyriausybės vadovus. Šįmet jų buvo beveik septyni šimtai. Prezidentas Irane yra tik vyriausybės vadovas, o šalį vairuoja Aukščiausiasis Vadas - Rahbare Moazam, Supreme Leader; šiuo metu - didysis ajatola Ali Chameneji. Ajatola - aukščiausias religinės teisės mokslininko laipsnis, arabiškai - Dievo ženklas.

Antras etapas - Sargų Taryba (Šuraje Negahban, Council of Guardians, dvylika teisininkų, pirmininkas - ajatola Ahmadas Džanati) iš šimtų norinčiųjų kandidatuoti patvirtina grupelę vertų. Šįmet buvo leista kandidatuoti aštuoniems. Dėl senyvo amžiaus neleista rinkimuose dalyvauti politikos sunkiasvoriui, prie aštuoniasdešimties artėjančiam buvusiam prezidentui 1989-1997 metais hudžatulislamui Ali Akbarui Hašemi Rafsandžani.

Trečias etapas - kelios dienos prieš pat rinkimus, kada kai kurie kandidatai dar gali pasitraukti, sudarydami daugiau galimybių kolegoms su panašia programa. Šiuo metu yra pasitraukę du - vienintelis reformistų kandidatas Mohamadas Arefas (Mohammad Reza Aref) bei isteblišmento atstovas, ankstesnio parlamento pirmininkas Hadad Adelis (Gholam Ali Haddad-Adel).
 

Kandidatai į Irano prezidentus po pirmųjų TV debatų gegužės 31 d.
Iš kairės pirmas yra Džalili, trečias - Kalibafas, iš dešinės antras - Rohani.  
Tarp likusių šešių kandidatų daugiausia sėkmės pranašaujama Teherano merui Kalibafui (Mohammad Baqer Qalibaf, žada vadovauti džihadiška dvasia, anot Tehran Times), atominiam derybininkui su užsienio šalimis Saidui Džalili (Saeed Jalili, bene konservatyviausiam tarp kandidatų) bei hudžatulislamui Hasanui Rohani (Hassan Rohani). Pastarasis buvo Irano atominis derybininkas iki Ahmadinežado prezidentavimo. Visų prezidentų trumpa anketa - šiame BBC puslapyje

Šios rinkiminės kampanijos metu, ypač per trejus aštuonių kandidatų televizinius debatus, Rohani leido sau kritikuoti valstybinę TV ir radiją, peikti cenzūrą, pažadėjo tapęs prezidentu paleisti iš kalėjimų politinius kalinius, siekti santykių su Vakarais normalizavimo, Irano pramonės plėtotės. Vakar Irano studentų naujienų agentūra ISNA pranešė, kad hudžatulislamui Rohani paramą pareiškęs aukščiausiojo vado jaunesnysis brolis Hadi Chameneji. Vakar, birželio 12, buvo paskutinė rinkiminės agitacijos diena. 



Hasano Rohani agitacinės kampanijos momentas Širaze birželio 11 d. 
Jis matyti ir plakate, ir kairėje apačioje sveikinantis mitingo dalyvius.
Hasaną Rohani remia ir du ankstesnieji prezidentai dvasininkai - hudžatulislamas (islamo įrodymas)  Hašemi Rafsandžani bei hudžatulislamas Mohamadas Chatami (Mohammad Khatami, prezidentavo dvi kadencijas 1997-2005).

Vieno iš sociologinių tyrimų duomenimis, rytoj Kalibafas galįs surinkti 24,8 proc. balsų, o hudžatulislamas Hasanas Rohani - 26,6 proc. Bet rytojus tiksliau parodys. Pasak žinių agentūros ISNA, Irano URMo atstovas yra pažymėjęs, kad rinkimai vyks pagal įstatymus ir bus laisvi.

           

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Erazmas Roterdamietis - literatas, vertėjas, teologas

Ėmęs studijuoti Paryžiaus universitete, Erazmas Roterdamietis (1469-1536) atsisakė sumanymo tapti teologijos daktaru - scholastiniai ginčai jam pasirodė nuobodūs. Jis pasirinko poeto, literato kelią.  Erasmus. buzzle.com  Tik vėliau lankantis Anglijoje Džonas Koletas (John Colet) jį, galima sakyti, sugrąžino prie teologijos. Po kartais tiesiog šmaikščių ginčų teologijos klausimais Erazmas pajuto jos trauką. Gal net ne tiek jį traukė pati teologija, kiek troškimas kompetentingai, su tikru išmanymu svarstyti ir komentuoti  Bibliją, tiksliau, jos mažesniąją dalį - Naująjį Testamentą - originalo kalba. Tad jis nutarė išmokti graikų kalbą, kad galėtų gilintis į šventraščio originalą, o ne vien į lotyniškąjį vertimą - vadinamąją Vulgatą. Blaiviai pasvėręs realias galimybes, hebrajų kalbos ir Senojo Testamento jis nutarė nesiimti.    Ėmęsis komentuoti Naująjį Testamentą, vėliau Erazmas panoro pataisyti seną lotynišką vertimą ir tada iš naujo išvertė NT iš